web analytics
Motociclism

Ne plângem de trafic și cumpărăm 100.000 de mașini noi. Știți câte motociclete se vând?

Traficul din București a depășit, de ceva vreme, limitele normalului. Dincolo de articolele din ziar, dincolo de statistica aia care ne plasează între cele mai aglomerate și mai poluate orașe din lume, dincolo de toate trebuie să ne concentrăm pe ceea ce simțim. Și simțim din plin! Străzile sunt pline mereu, nu doar de luni până vineri. Nu doar dimineață și seara. Mașini blocate, metrouri pline până la refuz, tramvaie blocate în trafic, autobuze fără bandă dedicată care nu ajută, concret, la nimic.

Ne plângem, dar așteptăm răspunsuri din altă parte. Doar că noi contribuim într-o mare măsură la nenorocirea asta și, în complicitate cu incompetența autorităților, batem cuie în coșciugul în care stă, spre îngropare, timpul nostru atât de prețios.

Știți câte mașini noi vinde România? Circa 100.000 pe an! Știți câte mopede și motociclete vinde România în fiecare an? Păi hai să luăm exemplul anului 2018. Iată!

În primele luni ale acestui an, românii au cumpărat 1093 de motociclete, mopede și scutere de peste 50 centimetri cubi. 1093! 🙂 Sub 50 cmc s-au vândut 42 de bucăți! Superb? Superb! (Nu uitați, mașini noi vindem 100.000 pe an, cu țipla pe ele) Dintre motocicletele astea, BMW a vândut 266, Kawasaki a dat 168, Yamaha 159, KTM a dat 150 și Honda a dat 129. Scriu asta pentru că mi-e teamă că multe sunt motoare pentru touring sau off-road.

Ok. Să luăm Italia acum. Italia se așteaptă anul ăsta la 400.000 de bucăți pe două roți vândute. Nou-nouțe! 400.000! Și da, au vreme similară cu a noastră. Scuza asta cu vremea nu prea mai ține. În 2018 am avut vreme proastă de la mijlocul lui ianuarie până prin martie, tot la mijloc. În rest am mers cu motocicletele și cu scuterele. În Milano, acolo unde toamna asta a fost vreme mai proastă ca-n București, corporatiștii sunt pe scutere și motociclete dimineața. Cu păturică peste picioare, la costum, oamenii se duc la muncă. În România, vineri dimineață, un prieten a făcut cu Uber 45 de minute din Băneasa până în Pipera, la birou! 🙂 Mașină după mașină după mașină! Da, deci Italia vinde 400.000, noi sperăm să ajungem la 1500 până în decembrie!

Cehia e ok? Cehia are populație cam la jumate cât România și vinde circa 6000 de motociclete mari, cu capacitate peste 500 cmc, în fiecare an! Și clima e cam ca la noi, nu? 6000 de motociclete mari, piața de sub 500 cmc e uriașă și la ei.

”Da, dar în Touareg sunt safe, pe motor nu!”

O scuză des întâlnită e asta cu siguranța. De acord și nu prea. Asta pentru că discutăm despre oraș aici, ok? Cât timp nu ești descreierat cu R1 din 1999 care rupe Magheru cu 200 la oră dintr-un semafor în altul, cu puțină atenție ești ok. Eu n-am avut incidente majore în oraș. Singurele două au fost tamponări ușurele, unul din cauza mea, altul din cauza unui taximetrist. Dar ușoare, iar ambele puteau fi evitate dacă eram atent. De acord, școlile moto nu te pregătesc pentru trafic. De asta există Rider Academy sau RideX, cursuri pe care le poți face pentru îmbunătățirea aptitudinilor. Eu am făcut cu ambii și m-au ajutat enorm, am învățat ce nu învățasem în aproape 10 ani de mers cu motorul pe stradă sau în off-road.

”Cum să mergi pe 2 roți pe frigul ăsta?”

Comoditatea e un factor important. Suntem comozi, preferăm (nu pricep de ce) să stăm în mașini decât să ieșim pe două roți spre birou la 10-15 grade. Și nu prea sunt de acord. Aproape toate motocicletele noi sau de generație nouă au dotări care ajută. Nu știu dacă BMW Motorrad are model care să nu poată fi dotat cu încălzire pentru mâini. Multe modele, între care și scuterele, au încălzire în scaune. Pentru pilot și/sau pentru pasager. Mai mult, așa cum fac italienii, există piață importantă de accesorii care protejează de frig. Poți merge la costum pe scuter și să ai păturica aia ușor atașabilă/detașabilă care să te protejeze complet în zona picioarelor.

Mersul între benzi, legal sau nu?

Toți, fără excepție, polițiștii de circulație pe care i-am întrebat au spus că nu amendează motocicliștii care merg între benzi în oraș. Asta pentru că legea nu e clară la capitolul ăsta. Ori tipul ăsta de mers e o componentă importantă în ceea ce înseamnă avantajul de a merge pe două roți. La fel, fără excepție, în toate orașele mari ale Europei în care am mers, cei pe două roți fac la fel. Detalii mai multe găsiți în articolul ăsta de la PeMotoare. Acolo vedeți avantajele, dar și măsurile de precauție pe care trebuie să le iei când recurgi la așa ceva.

”Da, dar sunt scumpe”

Da, dar nu sunt! Cel puțin nu la fel de scumpe precum mașinile. Nu știu toate prețurile de la toți producătorii moto, dar vă dau câteva exemple. Un G310 R pleaca de la 4.950 de euro! Ce mașină doar de oraș iei la banii ăștia? Un scuter capabil pleacă de la 6.800 de euro și ai toate cele necesare, începând de la tehnologii, continuând cu ABS-uri și terminând cu încălzire pentru mâini și șezut. O revizie la scuter/motocicletă costă incomparabil mai puțin decât una la mașină. Cauciucurile? Evident, mai ieftine. Piesele? Evident, mai ieftine. Consumul? Nici nu se discută, consumă mult mai puțin și nu doar pentru că așa spune producătorul, ci și pentru că nu zac cu orele în trafic, rozând ca un hamster între treptele 1 și 2 din cutia de viteze.

Caz concret acum. Motocicleta cu care mă dau eu acum, un BMW F850 GS din 2018, pleacă de la 11.700 de euro. Cu toate opțiunile ajunge pe la 16.000 sau chiar un pic sub. Și cu F850 merg fără probleme în oraș, mă duc fără probleme la drum lung și ies și de pe asfalt când vreau eu. Dar am zis că rămânem la oraș. Ce mașină mi-aș fi luat cu banii ăștia? Cât m-ar fi costat întreținerea, cât ar fi fost consumul dat de risipirea carburantului? Care ar fi fost costurile date de uzură, de frecușul la viteze mici în oraș? Cât m-ar fi costat reparațiile bubelor pricinuite de drumurile proaste, de canalele înalte, de gropile adânci?

Și, ghiciți ce? În drumul scurt spre redacție sunt la fel de conectat la treabă ca și voi în mașini. Telefonul îmi e conectat la cască, răspund și închid dintr-un buton cu o mișcare safe. Am navigație pe display, fac și Uber dacă mă supăr. 🙂 E drept, am marele, uriașul dezavantaj că nu pot sta pe FB, Instagram, Twitter, Tinder și Candy Crush. 🙂

”E prea complicat, n-am chef”

Asta e cea mai mare problemă. Comoditatea ne ucide. E mai comod cu mașina, chiar dacă pierdem zile în fiecare lună cu mersul la muncă. Chiar dacă parcăm pe trotuare, pe treceri de pietoni. Preferăm să facem o oră pe un drum pe care, pe două roți, l-am face în 15 minute. Într-un oraș în care transportul în comun e complet ineficient, noi contribuim la haos prin lene. Sau comoditate. Și seara, după ce facem o altă oră de la birou până acasă, ne îmbrăcăm gros și ieșim la Piața Victoriei pentru a țipa contra celor care ne fură, care nu ne pun la dispoziție cele necesare pentru o viață mai ușoară. Chiar dacă, pe parcursul zilei, nu facem nimic pentru a normaliza lucrurile. Nu facem nici măcar ceea ce ne e, ușor, în puteri.

12 comentarii

  • Bună glumița. Cu toate astea bănuiesc că știi motivul pentru care a fost inventat leasingul… Dacă nu, ți-l spun eu acum: pentru saracii care își doresc un lucru da’ nu și-l permit :)))) PS Nu luăm în discuție persoanele juridice care fac bani de pe urma mașinilor luate în leasing.
    PS2 Am divagat puțin de la subiect. Tocmai ți-am demonstrat că motorul nu este o investiție chiar atât de ieftină precum pretinzi și mă repet: nu are nici utilitate dacă ai copii pe care trebuie să-i distribui in diverse locuri.

  • Honda Vfr 800 vtec din 2002, consum urban 7-8, extraurban 5.24, gume Michelin 120/79/17+180/55/17 = 1100 lei.
    Iarta-ne pe noi, ăștia care nu luăm mașini și motoare pe datorie.

    • Bine ai venit in 2018, acolo unde leasingul e unealta diavolului. Esti de acord si cu chiria sau posesia e sfanta? :))

  • da-le man drq de motorete/biciclete… confortul e baza! cum drq sa las masina, sa merg ep motoreta, ai innebunit?:))

  • Câteva mici greșeli sau minciunele:
    1) cauciucurile sunt mai ieftine: nimic mai fals. 2 anvelope noi la VFR = 4 anvelope noi Goodrich pe 16 – 200 lei;
    2) consumul… este într-adevăr mai mic, dar sub 6 n-ai cum să scoți în viața ta în oraș decât dacă o împingi prin oraș sau o oprești la fiecare coborâre de pe podul Văcărești :)))
    3) La 12.000 îți iei Logan full-option pe gaz și ieși incomparabil mai ieftin la consum. In plus, poți să te plimbi și la -10 grade fără să dobândești reumatism și poți să o faci și la +40 fără să storci chiloții și să mirosi a cartof putrezit.
    Aaaaa. Că e mai eficientă în trafic, asta e clar. Dar când ești tată și soț și nu îți permiți să deții și motocicletă pentru oraș și mașină pentru concedii sau pentru dus copii la școală/antrenamente/meditații, atunci nu prea ai de ales.

    • 1. Iti iei cauciucurile din Dubai? PEntru motocicletele mele de pana acum, toate, gumele au fost mult mai ieftine decat ceea ce pun la masina.
      2. Din nou, probabil mergi cu mobra din 1996 si cu 200 intre semafoare. Motocicleta mea nu doar ca ia sub 6, ia chiar sub 5.
      3. Wow!

    • 1. Depinde de cauciucuri. Dar pentru utilizare in oras nu iesi atat de scump. Acum, na, daca vrei sa te dai pe o roata, sa faci burn, wheelie, stoppie, jaloane si sa prinzi 200 intre 2 semafoare, nu te zgarcesti, ca doar na, ai o imagine de aparat :))))
      2. Am consum cel mult 6 in oras cu o motocicleta din 1998. Fara super dotari pe ea. Bine, am si slabit fro dooj de kile si plm, nu o mai chinui la fel. Cand aveam 100 scoteam cam 6-6,5 :)))
      3. Visul oricui este Loganul cu Gaz. Imi vand motor, masina si pe hamsterul lu’ fiica-mea si imi iau gepele. ce peleme. De unde si pana unde faci reumatism pe motor? Bine, sunt studii cum ca mersul pe motor poate cauza cancer, ciuma bubonica, platfus si HPV. Cercetatorii astia englezi, futuiinuochi. De mirosit, mirosi si in Logan a cartof putrezit. Soap is King, cum as zice tot eu, daca as vrea sa arat cat de citit sunt.
      Cand esti tata si sot e bine sa nu mai futi, ca vata ta s-a incheiat si trebuie sa te duci la cimitirul elefantilor pentru ca misiunea ta pe acest pamant s-a incheiat =))=))

  • zilele trecute am mers pe jos de la birou pana acasa si m-am uitat la masinile care asteptau la semafoare; cred ca in 90% era doar soferul.. se pare ca romanii nu se grabesc sa ajunga acasa, le place sa stea in trafic, sa stea pe facebook la semafor, in detrimentul celor care chiar se grabesc sa ajunga undeva..

  • Nu avem ce sa comparam Romania cu Italia… Stiam de treaba cu scuterele si motoarele dar cand o vezi la fata locului e si mai si… Ma distram saptamana trecuta in Roma, vazand ce bine se duc baietii cu scutere si ma gandeam la snobismul si comoditatea romanului…

  • Ai dreptate cand spui ca e mai ok traficul cu scuter sau motor, dar nu compara inca cu Italia. Nu ma refer la vreme sau infrastructura, ci doau un mic exemplu, ai luat o masina sau scuter ai platit o taxa si esti liber sa circuli(ok sa ai asigurare si cateva cursuri ) la noi daca cumperi un scuter trebuie sa mergi la RAR pentru inmatriculare. De ce o asa ideea tampita?De ce trebuie sa merg pana acolo?Sa faca ITP la scuter, eu din ce stiu in Italia nu au asa ceva.DE asta ei vor vinde 400000 si noi abia 1500

    • Ma sincer indoiesc ca asta e diferenta care face lumea sa ramana la masini. Si daca faci ITP la scuter, ce? Costa prea mult? Cat e? 100 de lei? Mai putin?

Leave a Reply to Cristian Scutariu X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.