Am renunțat. Forțat, dar am renunțat la mers la muncă cu chestii propulsate prin arderea de combustibil. Până îmi iau motocicletă nouă și până văd dacă mașina mea mai poate fi reparată sunt client fidel Metrorex. Bine, nu e ca și cum înainte nu rupeam metroul în două. Îl rupeam, doar că acum mă gândesc să-mi fac abonament, nu mai merg cu cartele de 10 călătorii. Am noroc să stau lângă metrou și să am redacția tot pe lângă metrou, oarecum, deci e bine.
Ce vreau să zic. Înțeleg oamenii care depind de mașină. Îi înțeleg pe cei care muncesc cu mașina sau pe cei care au nevoie zilnic de mașină să rezolve treburi. Dar îmi permiteți să mă îndoiesc că toți oamenii care sunt pe străzi în București sunt în situația asta? Traficul e la un nivel fără precedent, e o aglomerație continuă, un blocaj permanent. Și, pentru că de pe motocicletă văd mai bine decât voi, estimez că peste 75% dintre mașini au un singur om înăuntru, șoferul. Și treaba asta mă duce cu ideea în două direcții.
1. Singura idee bună a GV Firea de când e primar, aia cu stimularea ocupării mașinilor, e chiar una bună. Ah, au sărit asociațiile de salvați dudul sălbatic și pisicile cu un singur coi? Încurajează mersul cu mașina, zic ei? Uneori e nevoie să aprofundăm, nu toți hipsterii au inițiative bune, iar cei care critică măsura de împărțire a mașinilor cu singurul argument că ”încurajează mersul cu mașina” merită mustrați public folosind expresii triviale. Sigur, nu trebuie să le dea bani de benzină. Se poate face ceva pe modelul SUA, cu bandă dedicată. Sau se pot găsi alte soluții, nu îmi pasă prea tare cât timp știu că dacă se va pune în practică această măsură vom scăpa de un număr important de mașini de pe șosele. Repet, cu motocicleta trec pe lângă geamurile oamenilor și văd că numărul de șoferi care merg singuri cu mașina e înspăimântător de mare.
2. Românilor nu o să le iasă cu protestele cât timp, să recunoaștem, în București și în marile orașe se trăiește bine. Și nu că bine, se trăiește foarte bine, tati! Ah, că ne derajnează abuzuri, că principial suntem împotriva unor lucruri, da. Pot să fiu de acord. Însă ăsta nu o să fie niciodată un drive suficient pentru proteste importante, pentru acțiuni atât de puternice încât să schimbe lucruri. Cum adică cum adică? Păi se trăiește bine, tată! Nu există să nu se trăiască bine cât timp benzina și motorina au sărit de 6 lei pe litru, iar străzile Bucureștiului (înțeleg că Iași și Cluj sunt la fel) sunt pline mereu. Bă, dar mereu! E full, lumea merge cu mașina în draci și merge încet.
Nu sunt sărac, nici bogat nu sunt, dat 6 lei pe litru ar trebui să fie un preț mare. Unul suficient de mare încât să ne facă să lăsăm mașinile mai mult pe acasă, în parcare. Ori nu e cazul, motiv pentru care mă gândesc că românilor chiar le merge bine.
Așa că, să concluzionez, nu vreau să mai aud două categorii de proști. Ăia murdari de hipstereală care critică fără să gândească, dar și ăia care plâng românii. Nu, tati, românilor le merge bine. Consumă 10 litri la suta de kilometri în orașe, iar litrul e 6 lei, mânciacas!
Se vede că ești pieton de vreme ce tu calculezi doar combustibilul la capitolul cheltuieli, fara sa iei in calcul cate alte costuri implica deținerea si folosirea unei mașini…
Pai nu sunt asa bogati, daca luam o medie de 20 km/zi, ajungem la 100 km/pe 5 zile lucratoare. 60 si ceva de lei pe saptamana ar trebui sa fie o suma atat de mare? sa va permiteti doar voi, jurnalicii, care munciti din greu sa va dati cu masina?
Salariul mediu net in Bucuresti este de 3500 de lei, daca din aceasta medie scoatem paznicii si angajatii de la mega care lucreaza aproape de casa, si adaugam salariile la negru (total sau partial…) probabil salariul mediu net e undeva spre 5000 de lei. Si apoi calculul e simplu: dau 250 de lei sa ajung la munca sau dau 70 de lei? daca dau 250 am transport din fata blocului pana la birou, daca dau 70 e improbabil sa fie asa, daca dau 70 poate mai trebuie sa schimb RATB-uri, etc.
Nu e cazul meu, nici macar nu am masina, insa pot sa inteleg aceste chestii.
De asemenea chiriile nesimtite din zonele cu metrou ii fac pe oameni sa se mute in alte zone si sa foloseasca/cumpere masina (acesta probabil va fi si cazul meu).
Eu propun sa avem câte un ceas d’ala deștept care îți spune câți pași ai mers, și când faci 3 milioane(eu ii fac cam într-un an) să îți dea un abonament gratis la metrou/autobuz/tren pentru o lună.
Pfff… E greu la noi… Masurile sunt clare si relativ simplu de luat… Cei care suntem mai vechi pe planeta stim ca putem parcurge una-doua statii pe jos in cateva minutele, e chiar placut insa romanu’ munceste in primul rand ca sa-si cumpere masina; cum sa fie el fraier sa mearga pe jos sau cu autobuzul? Un timp am crezut ca bicicleta ar fi o varianta insa lipsa pistelor decente sau faptul ca trebuie sa ajungi la un birou netranspirat ne sterge de pe lista optiunea pe doua roti. Transportul in comun este cea mai normala rezolvare, numai sa fie foarte bine pus la punct si in acelasi timp descurajarea mersului motorizat. Deci nu largirea cailor de acces e la moda in tarile civilizate ci, din contra, ingustarea lor. Parcari scumpe, taxe mari pt acces in zonele centrale, mai ales pt motoarele poluante. Amenzi mari pt parcarea ilegala, confiscarea automobilului pt cocalarii care parcheaza la dublaj si lasa pe avarii. Genu’asta… Deocamdata avem ce meritam, n-ai cum cu 80% bizoni si semianalfabeti.
E perfect adevărată concluzia ta și e bazată pe argumentul pe care-l scot și eu în față de câțiva ani de zile. Merg mai departe și spun (a la Mister) că și dacă era 4 lei/litru tot mult era. Referitor la Firea, lumea o critică pentru că e foarte greu de implementat o astfel de decizie. Ce poate face ea, in schimb, e să nu-i mai pupe-n cur pe taximetriștii jegoși care îți spun in față că nu se duc “in Berceni” când ești la Unirea și să nu vâneze companiile de car-sharing (Uber și Taxify) cu fel de fel de autorizații. Asta, împreună cu linii de tren tip “41” la toate tramvaiele, împrejmuite cu garduri să nu le mai călărească toți boschetarii, sunt măsuri la dispoziția doamnei Firea
si ce vrei scuti, sa iau ciumpalaci, cu mine in masina, de unde sa ii iau? am cabinetul meu, in care lucrez singur, de unde ar trebui sa iau oameni cu mine in masina, ca sa nu fiu singur pana la cabinet si inapoi acasa?
Nu e vina primariei ca mergi bara la bara cu masina pentru ca suntem vreo 3-4 milioane de oameni care traim in bucuresti, am avea nevoie de bulevarde cu 6 benzi pe sens sa incapem toti. In schimb, vina primariei este ca o ambulanta ajunge greu pentru ca e blocata in trafic sau ca in afara de metrou nu-ti ofera nicio alternativa sa ajungi repede la o destinatie. O idee buna a fost cea cu benzi speciale de autobuze(banuiesc ca pe acolo mergeau si ambulantele), doar ca putea fi implementata mai bine
Excelent articol! 👏
E obisnuinta 🙂