web analytics
Ghiduri Motorsport

Ghid: Cum să mergi în siguranță cu motocicleta pe ploaie?

cu motocicleta pe ploaie

sursă foto: lamsapproved.com.au

Mersul cu motocicleta pe străzile din România e suficient de periculos și în condiții de vreme perfectă. Am scris în ProSport despre RideX, locul în care puteți să învățați lucruri despre pilotaj pe care sigur nu le-ați învățat la școala de șoferi. Dar ce ne facem atunci când suntem nevoiți să mergem pe ploaie? Matei Albulescu vă va învăța și asta, dar dacă nu aveți timp/bani să vă duceți la un curs RideX citiți ghidul meu despre cum trebuie să mergi cu motocicleta pe ploaie.

Sunt ”învățăminte” acumulate în circa 60.000 de kilometri acumulați în ultimii ani în care am mers inclusiv pe ploaie cu cam toate tipurile de motociclete posibile. Da, se poate merge pe ploaie cu motocicleta (asta dacă nu e încălțată cu gume Sportmax GP Racer, caz în care… well, e mai dificil). Dar dacă aveți cauciucuri cât de cât normale, de stradă, puteți să fiți în siguranță cu motocicleta pe ploaie dacă luați în calcul câteva amănunte.

1. Mare atenție în primele minute de după ploaie

De fiecare dată când sunt nevoit să merg cu motocicleta pe ploaie sunt traumatizat de primele 10-20 de minute. Asta pentru că indiferent cât de tare sau de încet ar ploua, pe șosea sunt spălate petele lăsate de mașini. Mă refer aici la uleiul, bezina sau motorina care, credeți-mă, sunt din plin pe străzi și pe care pe uscat nu le vedem. Ploaia le scoate din asfalt și în primele minute din momentul în care începe să plouă e cel mai mare pericol să avem parte de asfalt alunecos. De aia încerc pe cât posibil să nu bruschez gazul în primele minute, să iau curbele cu motocicleta cât mai dreaptă și să accelerez abia după ce sunt complet perpendicular pe direcția de mers.

2. Evitați marcajele vopsite de pe șosea

Spuneam în deschidere că am avut parte de o căzătură pe ploaie în primul (cred!) meu an de motociclism. Mă întorceam de pe Transfăgărășan spre Brașov și acolo m-a prins ploaia. Nu mai mersesem pe ploaie până la acel moment, nu eram conștient de pericole, iar pe DN1, cam pe la localitatea Bănești, am pus-o jos într-o manieră spectaculoasă. Din fericire nu am pățit nimic grav, însă am învățat multe. Prima chestie ar fi să tragi pe dreapta când plouă. Sigur, nu toți ne permitem să pierdem timpul, iar dacă e musai să continui, încearcă pe cât posibil să eviți marcajele vopsite. Adică liniile albe care separă sensurile de mers, linii care se transformă în patinoare atunci când sunt ude. Aveam la acel moment niște gume decente pentru ploaie, Michelin Pilot Power 2CT pe față și pe spate, iar de la Brașov până după Sinaia am mers destul de OK deși ploua tare. Problema a venit în locul ăla, aproape de Bănești, când din cauza unui TIR care mergea aiurea am fost nevoit să calc marcajul care separă sensurile de mers. O fracțiune de secundă am atins cu roata spate marcajul, am pierdut aderență și am făcut un high side de toată frumusețea. Guma spate a pierdut aderența complet pe marcaj, apoi a revenit și a ciupit din asfalt, suficient cât să mă arunce peste ghidon. Deci orice ar fi, nu călcați marcajele vopsite pe ploaie!

Același sfat se aplică și pentru capacele de canal sau șinele de tren și tramvai, însă astea sunt mai ușor de evitat.

3. Atenție la echipamentul de ploaie! Confortul sporit vă ajută să luați decizii bune

Un alt aspect pe care l-am neglijat multă vreme și de importanța căruia mi-am dat seama un pic cam prea târziu este cel dat de echipamentul moto pentru ploaie. Puteți găsi geci moto waterproof la prețuri decente, la fel și cu pantalonii moto rezistenți la ploaie, echipamente care vă vor ține uscați și cu ajutorul cărora vă veți păstra mobilitatea și confortul necesare pentru a lua cele mai bune decizii. Am mers în blugi cu genunchiere pe ploaie și vă spun că nu e deloc plăcut. La fel, dacă nu vă permiteți ghete/cizme moto waterproof, există protecții de ploaie pentru cizmele moto la prețuri bune. Și pantalonii obișnuiți pot fi acoperiți cu pantalonii moto waterproof în culori țipătoare pentru confort și pentru o vizibilitate sporită.

4. Dacă vrei să mergi cu motocicleta pe ploaie și să nu îți pese cumpără-ți un BMW R1200 GS Adventure! 🙂

Serios, am mers cu destul de multe tipuri de motocicletă pe ploaie și niciodată, dar niciodată nu m-am simțit mai în siguranță decât atunci când am mers pe noul R1200 GS Adventure. Se întâmpla în primăvara lui 2014, am scris în ProSport despre asta, și am avut ocazia să merg pe ploaie mai tare decât am făcut-o vreodată. Ce spuneam atunci:

Echipată cu anvelope Michelin Anakee 3 şi în modul ”Rain”, motocicleta devine extrem de stabilă pe ploaie, atât la frânare cât şi la accelerare, acolo unde comanda este transmisă motorului într-un mod mai puţin brusc pentru a evita pierderea aderenţei. Vizibilitatea în condiţii atmosferice neprielnice este asigurată de sistemul de iluminare cu LED

bmw r1200gs adventure

Îmi aduc aminte că am făcut un drum până prin nordul Moldovei, iar ploaia puternică m-a prins încă de pe la Buzău. Chiar și așa, greutatea motocicletei, poziția în șa, sistemele electronice de siguranță și gumele bune mi-au permis să țin un 100-110 km/h în afara localității deși șoseaua era acoperită cu apă.

2 comentarii

  • cred ca singura chestie importanta e sa ai cauciucuri bune, noi si cu profil bun pentru apa. atat

    • E important sa ai cauciucuri bune de ploaie, dar e departe de a fi cel mai important lucru. Nici cel mai performant cauciuc din lume nu te protejeaza de liniile albe alunecoase, spre exemplu 🙂

Lasă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.