Anunțul că Valentino Rossi va pleca de la echipa de uzină Monster Yamaha la satelitul Petronas Yamaha a provocat, în general, două reacții. De cele mai multe ori simultan. Pe de o parte, bucuria dată de faptul că Doctorul va mai rămâne un an în MotoGP într-un moment în care niciun om care apreciază fenomenul nu îl poate acuza de lipsă de competitivitate. Pe de altă parte însă, Vale va continua la un satelit. A fost înlocuit de la echipa de uzină de un Quartararo în plină urcare și a… coborât, să spunem, o treaptă. Au fost folosite cuvinte precum ”retrogradare”, ”final”, ”ultima ocazie” și altele din zona asta.
În ultima perioadă am ascultat discursul tuturor părților implicate. Discursul lui Valentino Rossi, discursul celor de la Yamaha prin vocea lui Lin Jarvis și ceea ce a spus, atunci când a spus, Razlan Razali, adică șeful Petronas Yamaha. Și am încercat să structurez un pic lucrurile răspunzând la principalele întrebări izvorâte din mișcarea de trupe de la Yamaha.
A durat atât de mult pentru că Petronas n-ar fi vrut?
Mai repede nu! Ok, a durat mult. Valentino a spus că a primit oficial vestea că Fabio va veni în locul lui undeva prin ianuarie, atunci când Jarvis l-a sunat și l-a invitat la o discuție. Atunci a aflat, zice Vale, și tot atunci i-a spus lui Jarvis să gândească o soluție pentru cazul în care va considera că a rămas competitiv, că mai are motivația necesară, și că vrea să meargă mai departe. Soluție însemnând nimic altceva decât un al treilea prototip M1, adică același material de concurs pe care îl vor avea Vinales și Quartararo la Monster Yamaha. Discuția cu Petronas a venit ca o consecință firească, iar anunțul a venit greu pentru că… a fost multă birocrație. Valentino a spus că va continua “99 la sută” încă de pe la Jerez, adică în startul acestui sezon. Problemele, zic cele trei părți implicate, au fost date doar de faptul că trecerea asta nu a fost doar a unui pilot. Au fost doi piloți care au schimbat echipa între ei, iar pe lângă ei a fost nevoie de multe alte treceri. Valentino a ținut cu dinții de cei mai mulți oameni din actualul lui staff, iar negocierile pentru fiecare dintre ei au durat. Așa cum e și normal. Până la urmă a fost vorba despre un compromis. Vale nu îi va lua cu el pe Alex Briggs și pe Brent Stephens, doi oameni cu care a lucrat și pe care îi regretă.
De ce doar un singur an?
O altă întrebare care a dus teoria conspirației spre discursul cu ”this is the end” a fost dată de anunțul că Valentino a semnat cu Yamaha Petronas pe un singur an. E, de acord, un pic mai ciudat. Piloții de calibru de la echipele mari obișnuiesc să încheie înțelegeri pe doi ani, vezi Vinales și Quartararo, dacă tot vorbim despre Yamaha. Însă și în cazul ăsta explicația pare una extrem de simplă. Și a fost oferită de Lin Jarvis, asumat, deci n-avem motive să nu o credem. Valentino a semnat pe un singur an pentru că doar pe atât a fost posibil din punct de vedere… birocratic? Legal? Contractul dintre Yamaha și satelitul lui Razali se încheie la finalul lui 2021, era imposibil ca Valentino să primească prin contract sprijin de uzină pentru doi ani când, în 2022, nu există certitudinea că Petronas Sepang Racing Team o să rămână satelitul Yamaha. De fapt, nu e vorba despre certitudine. Căci, cel mai probabil, o să rămână. E vorba despre acte, despre documente, nu puteai încheia un astfel de contract până când nu se încheie un contract între SRT și Yamaha pentru continuarea relației.
Ah, că e posibil ca Valentino să se oprească după un singur an? Da! A spus în repetate rânduri, se va opri atunci când va înțelege că nu mai e competitiv sau atunci când își va pierde motivația. Dar n-am niciun motiv să cred că nu va merge măcar doi ani la Yamaha Petronas, de îndată ce lucrurile cu uzina se vor rezolva printr-o prelungire de contract.
Va avea condiții mai proaste la satelit?
O altă întrebare, pe deplin justificată, a fost cea legată de materialul de concurs pe care Valentino îl va avea la dispoziție la echipa lui Razlan Razali. Auzim ”satelit” și ne gândim la săracul Nakagami, de exemplu, cel care rupe norii acum deși călărește un RC213V din 2019. Doar că, spun părțile implicte, în cazul lui Valentino Rossi nu va fi vorba despre așa ceva. Sau nu în totalitate, sunt și aici niște ”dacă”-uri. Yamaha și-a luat angajamentul că îi va oferi lui Valentino Rossi al treilea M1, asta e clar. Mai mult, Jarvis a spus că în clipa în care va începe sezonul 2021, Valentino Rossi va avea parte de aceeași moticicletă, aceleași ”piese” și ”update-uri” pe care le vor avea Maverick Vinales și Fabio Quartararo la echipa-mamă. Ceea ce e excelent pentru Doctor.
Diferența, căci va exista una, e dată de dezvoltarea ulterioară. A explicat-o Jarvis, cât se poate de serios, dar fără să lase impresia prea mult că Vale va suferi din cauza asta. Boss-ul de la Yamaha a formulat-o în ideea în care, pe parcursul sezonului, vor fi momente în care nu va fi posibil să ofere update-uri către Vale în același timp în care le vor oferi către Vinales și Quartararo. A îmbrăcat totul în ideea conform căreia la echipa de uzină se fac multe încercări, iar acele încercări vor fi făcute pe și de piloții de uzină. Totuși, vestea bună a fost că Jarvis a menționat că dacă încercările funcționează și vor fi adoptate drept soluții, atunci ele vor pleca imediat și spre Valentino Rossi.
Cum te mai adaptezi la 42 de ani?
S-a pus și problema asta, problema schimbării de peisaj pentru un pilot care va trece de 42 de ani la startul sezonului următor. Și îi înțeleg relevanța, îmi dau seama că altfel se adaptează un Rossi care are deja metode de lucru, obiceiuri și tabieturi ce nu mai pot fi schimbate și altfel s-ar adapta un rookie. Sau un Quartararo, cel care încă e în modelare. Doar că și aici s-ar putea să fie ușor de răspuns. Mecanicul șef și data analystul vin cu el la Petronas SRT, mulți dintre cei cu care a lucrat la Yamaha vor face și ei trecerea. La noua echipă îl va găsi pe Wilco Zeelenberg, cel cu care s-a tot lovit prin garaj anii trecuți. Deci nu e cu totul nou, nu se duce la o echipă la care va fi nevoit să învețe oamenii cu care lucrează, iar aceștia să îl învețe pe el.
Sigur, deși aproape toate lucrurile menționate aici sunt fapte, nu speculații, există multe variabile. Voiam doar să lămurim niște lucruri ce țin despre percepție pentru că, recunosc, și eu am privit inițial totul ca pe o retrogradare și ca pe un os care i-a fost aruncat lui Valentino ca să nu se supere prea tare. Se pare că nu e așa.
Binevenit articol. Aveam si eu niste intrebari, dar mi-era lene sa rup netul in doua ca sa inteleg mai bine imaginea de ansamblu, mai ales ca nu sunt cel mai mare expert pe moto.
Nu iti imagina ca eu sunt, dar sunt informatii publice si destul de accesibile.
Cred ca ii va fi chiar mai bine la Petronas. Si, poate nu va fi, dar pentru noi ramane The G.O.A.T. indiferent de rezultate. Singurul lucru pe care nu reusesc sa-l inteleg e de ce e pastrat tantalaul de Vinales vs Rossi sau Morbidelli. Cum ar fi sa ia un titlu la anul cu Petronas?
Imposibil sigur nu este 🙂
Cristian, excelent articol, felicitări!!!
Danke