O altă discuție făcută de proastele de la TV și de pe net e aia legată de motocicletă. Sigur a analizat Lucian Mândruță și aspectul ăsta, deși habar nu are pe ce lume trăiește. Știu doar că se pricepe la toate. Da, cică e super periculos cu motocicleta pe ploaie, noaptea. E iadu alb, chin, groază să mergi cu viteză. Doar că nu prea e așa.
Vara asta am fost la o tură cu motocicletele în Alpi, în drum spre BMW Motorrad Days 2015. Am mers pe un R 1200GS cu cauciucuri Michelin Anakee 3, nou-nouțe. La intrarea în Italia, în munți, m-a prins cea mai puternică ploaie pe care am văzut-o vreodată. Ploua torențial, vizibilitatea era redusă, însă trebuia să ajung în Cortina d’Ampezzo. Am mers 20-30 de kilometri pe cea mai deasă ploaie pe care am văzut-o în viața mea, era apa pe jos de 15-20 de centimetri, vânt din toate părțile și aproape întuneric. Aveam în față un băiat cu un K 1600 și un altul cu un R 1200 Adventure. Ei bine, aflați că se poate merge pe ploaie cu viteze mari, atunci când motocicleta pe care o pilotezi e una cu cauciucuri bune, una de ultimă generație.
Nu am simțit nici măcar o singură dată că pierd controlul, deși eram pe drum foarte virajat, se mergea cu peste 100 km/h și frânările erau de cele mai multe ori violente. Sunt cât de poate de întreg, motocicletele cu tehnologii noi sunt super sigure pe ploaie. Iar polițistul motociclist avea un R1200 RT ce părea destul de nou. ABS-ul îți permite la motocicleta aia să frânezi pe ploaie fără nici cea mai mică problemă, nu apare acvaplanarea decât în cazuri cu adevărat excepționale, e super bine echilibrată, e greu să o ”comiți”.
Tot vara asta am mers cu un R 1200 RS în Moldova. La întoarcere m-a prins o ploaie torențială între Tg. Frumos și Roman, ploua atât de rău încât în fața mea o mașină a acvaplanat și a ieșit în șanț. Ce credeți că am pățit eu? Nimic, aveam cauciucuri Michelin Pilot Road 4 și am mers cu 100-110 km/h constant fără probleme!
Aaaaaa, motocicleta polițistului nu era ok? Nu avea ABS-ul funcțional? Nu avea gume noi și de fabricație recentă? Păi beliți-le, tati, șefii! Ăia să fie arși pe rug.
Ce vreau să vă spun e că o motocicletă BMW R1200 RT bună face mersul pe ploaie, noaptea, aproape la fel de sigur ca ăla pe zi. Sigur, totul până îți apare în față o groapă cât un autobuz Roman, atunci ești mâncat! Cum e? Tot Oprea l-a omorât, nu?
ma insel eu sau tu ai cazut cu motocicleta pe ploaie? 🙂
da. eram incepator, cu o motocicleta fara abs, cu cauciucuri mai mult de circuit decat de strada si in conditii speciale, in care am ferit un TIR. 🙂
Si totusi, eu am auzit/vazut declaratiile de-ale altor politisti (deci oameni care ar trebui sa stie ce vorbesc, nu Mandruta), care spuneau ca nu e deloc in regula sa iesi cu motocicleta in acele conditii. Mai mult, spuneau ca lucrul asta trebuia sa fie stiut de catre comandantul care l-a trimis in acea “misiune”. Cum iti explici treaba asta?
Sigur domne, nu e ”in regula”. Nu e ”in regula” nici sa plece soldatii la razboi cand ninge si nici sa ridici avioane de la sol pe furtuna. Dar ghinionul face ca asta ti-e meseria pe care ai ales-o.
Nu e in regula sa iesi cu motorul pe ploaie, corect. Daca ai de ales, mai bine stai acasa. Dar cand asta e meseria ta, iesi! Si in mod normal nu trebuie sa fie o mare problema. In mod normal…