web analytics
Diverse

Banda a doua nu e bandă de șmecherie, românilor!

Sunt în continuare uimit, amuzat nervos, de abilitatea românilor de a refuza să se civilizeze. Indiferent cât de mult contact ia cu teoretica lume civilizată din Vestul Europei. Ba, cred că ăia care petrec prea mult timp acolo sunt și mai răi din punctul ăsta de vedere. Vorbesc despre condus. Suntem țara din Europa cu cei mai mulți morți pe șosele și nu e greu să vezi de ce. E nevoie de orice drum de 3-400 de kilometri prin orice zonă a țării ca să îți dai seama.

Am băgat un drum până-n Deltă cu motocicleta. Plecat din București pe la ora 16:00, ajuns seara. Și în ăștia 350 de kilometri am pus deoparte cam așa:

Habar nu avem să mergem pe autostradă. Banda 2 nu e bandă de șmecherie, boșilor! Adică nu e făcută doar pentru ăia cu Audi, BMW și Mercedes. În țările civilizate primești amendă dacă stai pe banda a doua în mod nejustificat. La noi, nu. Pui mașina pe pilot automat la 140 km/h și zaci acolo pentru că ai valoare, doar nu o să stai pe prima bandă să te depășească vreun Logan de sărac, nu?

Înțelegeți, e o tâmpenie să te întreci cu motocicletele! Pe autostradă, șoferii au o plăcere nebună să se ia cu motocicletele. Spre exemplu, la 5 din 10 ieșiri de la benzinărie, când intru pe banda de accelerare dau de un român care bagă talpa în mașină ca să stea în paralel cu mine, să nu mă lase să ies în fața lui. Ce trebuie să știți despre motociclete este că accelerează cum A6-le vostru din Germania de la o bătrânică nu o poate face. Eu când ies de la benzinărie, pe autostradă, în câteva secunde sunt la 140 km/h. Puține secunde. Abia îi dau a doua. Nu mai zic de motocicletele sport, alea care au cam un cal putere pe kilogram de fier. Vă trebuie Veyron dacă vreți să fiți țărani cu un motociclist, altfel, respectați oamenii în trafic.

Folosirea telefonului la volan e o problemă pe care o conștientizezi pe deplin când mergi cu motocicleta. E mai ușor de observat, treci prin dreptul geamului șoferilor și treci la înălțime, în cazul meu. E incredibil cât de mulți merg cu ochii în telefon. Horror!

Viteza excesivă e o problemă, însă și viteza nejustificat de mică ar trebui să fie. Pentru că sunt neni care merg cu 80 km/h pe autostradă. La consum, la dracu știe, dar așa merg. Am testat, era un unchi cu Peugeot 308 care a mergea cu 85 la oră între Lehliu și Drajna, pe A2. Ăsta e groaznic de periculos, mai ales în condiții de autostradă aglomerată, când toată lumea merge cu 130-140. Faci o depășire, intri înapoi pe banda 1 și te trezești cu ăsta care abia se târâie. Nu există lege în sensul ăsta? Că parcă era ceva care sancționa mersul cu o viteză nejustificat de mică.

Am trecut, în drum spre Deltă, până-n Tulcea, prin cea mai groaznică furtună din viața mea. N-am văzut așa ceva, s-a făcut întuneric afară, ploua torențial. În primul rând, sunt demenți care merg extraordinar de tare în condițiile astea. În al doilea, sunt oameni care se panichează și, în loc să oprească să aștepte trecerea ploii, se târâie cu 15 km/h. WTF? E ca sindromul radar? Atunci când calci frâna la vederea radarului, deși tu mergi cu viteza legală?

În două localități, ploaia a făcut prăpăd. A venit apa de pe dealuri în șuvoaie, viitura a adus de sus butuci, crengi, PET-uri. Am avut probleme mari să trec prin prima astfel de situație. Deși motocicleta e înaltă, apa curgea perpendicular cu drumul cu viteză. Dacă mă uitam la apă, mă duceam dracului într-o parte. Dacă nu mă uitam, nu puteam să anticipez ”contrele” pe care trebuie să le țin când se întețea șuvoiul.

Evident, un mare bos din Galați, cu Q7, a trecut cu cel puțin 80-90 la oră prin șuvoi și a făcut muci, absolut pilaf, niște săteni care lucrau de zor cu lopețile în șanțurile înfundate de viitură. Într-o lume dreaptă ar trebui să ai voie să te duci după el și să îi dai un pumn în muie direct prin geam, fără să mai deschizi portiera. Însă în lumea noastră faci pușcărie.

14 comentarii

  • @Ioan Chirilă

    Trageți niște presupuneri penibile și false:
    “Sa presupunem ca avem un șofer civilizat, care conduce autoturismul respectând toate regulile de circulație și bun simt. Orice motociclist trebuie sa înțeleagă faptul ca șoferul respectiv nu este obișnuit cu motocicleta ca și partener de trafic.”

    Avem aici o contradicție de proporți epice. Un șofer de bun simț care respectă toate regulile de circulație ȘTIE de existența altor participanți la trafic. Dacă nu ar ști nu ar respecta toate regulile de circulație.
    Un șofer neobișnuit cu alți participanți la trafic (motocicletă, bicicletă, căruță) este el un pericol pentru ceilalți participanți la trafic prin ignoranța și atitudinea de superioritate de care dă dovadă (mentalitatea cum că drumurile ar fi doar pentru mașini este o altă formă de lipsă de civilizație). Acel fapt poate fi atribuit doar acelor șoferi care nu respectă regulille de circulație și bunul simț.

    “Când se asigura pentru a schimba banda, de exemplu, șoferul are reflexele calibrate pentru alte autoturisme, nu pentru motociclete. Adică manevrează mașina ca și cum vede in oglinda un participant la trafic care se deplasează cu 100-130 km/h (pe autostrada), nu cu peste 200.”

    În România sunt înregistrate aproximativ 96.000 de scootere și motociclete iar numărul mașinilor a ajuns la începutul acestui an la aproximativ 5.996.000. Raportul ar fi de 1 motocicletă la 62 de mașini. Statistic, vei întâlni mai multe mașini care circulă cu 200 de km la oră față de motociclete. Am făcut de nenumărate ori București Pitești sau București Constanța fără să treacă o motocicletă în viteză pe lângă mine dar autoturisme care merg cu 180-200 pe banda a doua am văzut la fiecare drum.
    Dacă un șofer are reflexele calibrate pentru un set fix de situații în trafic, ori a ajuns la o vârstă destul de înaintată și la următorul control medical de reînoire a carnetului i se va reține permisul de conducere, ori va avea un accident cât de curând . Condusul pe drumuri publice presupune să ai reflexele calibrate pentru toate situațiile din trafic, nu pentru un set fix. Cine nu poate să facă acest lucru nu ar trebui să primească permisul de conducere sau nu ar trebui să conducă, punct!

    Faptul că motocicliști români sunt de multe ori la fel de lipsiți de civilizație ca și șoferii nu vă dă dreptul să generalizați motivul pentru care toți posesorii de motociclete și-au cumpărat acest tip de autovehicul. Proporția de gherțoi/șoferi de bun simț este aceeași și în cazul motocicliștilor. Singura diferență între un șofer de SUV BMW și un motociclist cu o vitezană este autovehicolul.
    Eu mi-am luat motocicletă ca să mă deplasez de la A la B, nu ca să-mi desarc adrenalina și sunt mulți alți motocicliști care nu au adrenalină de descărcat. Ceea ce nu pare practic pentru dumneavoastră, nu înseamnă că nu este practic pentru altcineva.

    Iar articolul de față aducea o critică tuturor participanților la trafic din România. Autorul articolului este deranjat de comportamentul șoferilor români indiferent de vehiculul cu care se deplasează.
    De altfel, se simte o atitudine de superioritate și în cazul său. Atâta timp cât respectă viteza minimă, oricine are dreptul să folosească o autostradă, fie că merge cu 60,70 sau 80. M-am plimbat suficient prin Europa și cine spunea că acolo se circulă doar cu 120 cred că se uita doar în propriul vitezometru. Se circulă la consum și în Europa de Vest. Ce lipsește la ei sunt oamenii care au pretenția ca toți să meargă cu 130, sau oamenii care și-au calibrat reflexele pentru un anumit set de situații, sau oamenii care se referă la banda a 2-a drept: “bandă de viteză”. For a fact, Belgia și Spania au limită de viteză de 120 pe autostrazi, iar Anglia la 113. Și am mers pe autostrăzi în toate aceste țări depășind alte autovehicule fără să depășesc viteza legală. Oare ei nu au înțeles care e scopul autostrăzilor?

  • In primii ani dupa revolutie am facut un drum pana “la Germania”, prima experienta ca pasager pe o autostrada adevarata. Fiind cu o masina bunuta dar care nu avea prea multi cai, stateam cu morcovul de fiecare data cand eram obligati sa depasim vreo coloana de tiruri care mergeau cu minim 100 la ora. Tura soferul motorisca de-i sareau pistoanele ca sa folosim cat mai putin acea banda care era clar doar pt viteza. Daca zaboveai cateva secunde in plus te trezeai cu vreun mare bolid in carca care era obligat sa franeze de la peste 200 la cei 130-140 pe care ii aveam noi. Aveam impresia ca tamponarea era iminenta. De-a lungul anilor nu am prims pe autostrazile din Europa, oricate benzi ar fi avut, soferi care sa circule sub 120 km/h. Indiferent cat de mosi erau cei de la volan, erau obisnuiti sa o calce, altfel ce rol ar mai avea autostrada? Intotdeauna se umple frigiderul oricaruia il uita D-zeu pe banda de viteza; si asta pe buna dreptate pt ca pe autostrada accidentele sunt intotdeauna cu f multe masini, tip carambol si e groasa rau.
    La noi pe oameni ii doare la basca de aceste legi, fie ele si “nescrise”. Ar parea inconstienta dar nu, este doar nesimtire de tip simplu.

  • Daca mergi pe prima banda pe A2 e ca si cum mergi pe piatra cubica. E inimaginabil de proasta. De-aia toata lumea se inghesuie pe banda a doua si cu greu se lasa convinsa sa o paraseasca.
    Dar da, teoretic ai mare dreptate!

  • Limita e de la 50 la 130…. restul e poveste. De acord, vii cu 180, bravo tie, dai flashuri si cei dp banda 2 se dau , cand pot. In rest, mare grija pt motociclisti… veniti cu 150 si un mosh de asta scos din zona de confort ajunge sa faca o gafa la 120…. voi aveti intalnire cu Sf Petru… moshu cu un judecator care ii da 2 cu suspendare. Merita?

  • Ca nu o fi pentru jurnalistii cu motocicleta. E posibil ca tu sa nu intelegi regulile de circulatie.
    Exact de asta sunt 2 benzi(3 in alte tari). Pentru ca unii merg mai repede, iar altii mai incet.

  • prietena mea, 0 arde cu 200km sau spre 200, cum ai vrea sa mearga pe banda 1? :)) mereu banda din stanga e pt viteza. asa a fost mereu in ro, trebuie sa fim ca aia din afara? hai sa fim cum suntem noi, si gata 🙂 oricum te pup

  • Deapre banda a doua pe autostrazile noastre e un pic de discutat… O fi ea banda de viteza, dar care e mai vinovat? Ala care merge regulamentar cu 130 km/h pe banda a doua sau tu care, evident, esti “jenat” de viteza legala?!?

  • Ti-ai cumparat autostrada? Mult mai periculosi sunt adolescentii cu cosuri pe frunte care vor sa vada “cat prinde”.

  • 50 km/h e limita minima pe autostrada si sanctiunile vin daca mergi cu 10 km/h sub limita minima. 85 e o viteza decenta pentru cineva care vrea sa se simta in siguranta sau care nu stapaneste foarte bine masina.

  • Viteza minima pe autostrada, desi nu este specificata clar in Codul Rutier, este de 50km/h. Putin dupa parerea mea. Dar daca un mos merge cu Dacia lui cu 80km/h nu mi se pare normal sa ii impui/sa iti doresti sa mearga mai repede. O data pentru ca are o rabla de masina, a doua oara pentru ca il scoti din zona de confort. 80km/h este o viteza mare chiar daca nu ti se pare tie. Nu toata lumea e Schumacher ca tine.

  • Romanul e rezistent la Civilizație, inutil sa mai discutam despre asta. Romanul probabil a dezvoltat anticorpi la civilizatie…a devenit rezistent și imun la ea. Educație, gene deficitare…multiple cauze, dar asta este concluzia.
    Pe de alta parte, motocicleta nu este un mijloc de transport in comun. Dacă sub forma de scuter ea are o clară aplicabilitate practica in orașele aglomerate, scoasă din contextul asta ea nu este decât un furnizor de senzații tari, sau o forma de etalare a nonconformismului și a dorinței nestăvilite de a epata.
    Astfel, locul motocicletei (și al motociclistului) este pe un circuit dedicat. Mai ales dacă, in calitate de motociclist, ești conștient de lipsa generală de Civilizație, încălcând o motocicleta pe șoselele din ro presupune asumarea voluntara și in deplina cunoștința de cauza a unuia riscuri.
    Motociclistul, prin simpla sa prezenta pe o autostrada, de exemplu, se pune pe sine in primul rând in pericol, însă, in secundar, reprezintă un pericol pentru participanții la trafic.
    Sa presupunem ca avem un șofer civilizat, care conduce autoturismul respectând toate regulile de circulație și bun simt. Orice motociclist trebuie sa înțeleagă faptul ca șoferul respectiv nu este obișnuit cu motocicleta ca și partener de trafic. Întotdeauna o motocicleta va surprinde un șofer. Când se asigura pentru a schimba banda, de exemplu, șoferul are reflexele calibrate pentru alte autoturisme, nu pentru motociclete. Adică manevrează mașina ca și cum vede in oglinda un participant la trafic care se deplasează cu 100-130 km/h (pe autostrada), nu cu peste 200. Când vrei sa efectuezi o depășire pe autostrada, te uiți in oglinda din stânga și da, vezi un punct aflat mult in spate. Schimbi direcția de mers și…surpriza! Pana sa te încadrezi pe banda 2, punctul ala e deja in cârca ta, pentru ca nu se deplasa cu viteza cu care ești obișnuit in trafic, ci cu una mult mai mare. Asta dacă îl vezi, pentru ca altfel, crosetarea benzilor nu este deloc ceva nemaiîntâlnit la motocicliști.
    Motociclistul trebuie sa înțeleagă ca viteza sa de deplasare și rapiditatea cu care schimba direcția pun in dificultate șoferul și reprezintă elemente de risc.
    Principalul motiv pentru care un individ își cumpăr motocicleta este senzația. De viteza, de pericol, de adrenalina…mai puțin important…Nu elementul practic. In domeniul motoarelor, șoselele sunt construite pentru a facilita deplasarea indivizilor din punctul A in punctul B. Nu pentru a facilita descărcări de adrenalina și plăcerea de a simți viteze absolut neregulamentare in trupușor. Pentru acestea din urma exista circuite. A…nu prea exista și arunci folosim șoselele…Perfect. Dar nu ne mai plângem.

Lasă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.